menu
Foto van VMBO Volt! in Vleuten

VMBO Volt!

Vleuten

sport mag gezien worden

Volt! Toekomstmakers wenste een schoolgebouw dat de sfeer ademt van het toekomstige beroepsonderwijs. Een gebouw waarin leerlingen zelfstandig kunnen werken, samenwerken en elkaar kunnen ontmoeten. Sport neemt een belangrijke plaats in binnen het onderwijsprogramma en dat mag gezien worden. De krappe locatie tegenover station Vleuten vormt een uitdaging om alle onderwijsonderdelen in te passen. 

Dat vraagt om een praktisch en overzichtelijk gebouw. Een goede verdeling tussen rust en beweging. En om flexibele ruimten. Door de verdiepingen trapsgewijs op elkaar te stapelen kunnen we binnen een beperkte ruimte alle onderwijsclusters huisvesten, een duidelijk entree aan de school geven en houden we rekening met de laagbouw in de omgeving. De sportieve activiteiten zijn voor de wijk zichtbaar door grote ramen in de gymzalen. Zo zien passanten wat de school beweegt.

lokalen gestapeld als een 'praktijktoren'

Ook de praktijklokalen zijn aan de buitenzijde goed zichtbaar, omdat ze boven elkaar zijn gestapeld als een ‘praktijktoren’ binnen het gebouw. De grote vensters zorgen er als een soort etalage voor dat voorbijgangers vanaf het stationsplein kunnen zien dat er praktijkonderwijs wordt gegeven. Een andere manier om interactie met de wijk te stimuleren, zijn de onderwijswinkels. Daar verkopen de leerlingen hun (zelfgemaakte) producten en diensten om verkoopervaring op te doen. De glazen puien nodigen voorbijgangers uit om bijvoorbeeld een broodje te kopen of om kopietjes te maken in de copyshop.

een krachtig gebouw 

We maken bij BDG Architecten gebouwen waar de gebruikers zich thuis voelen. In dit geval zijn dat jongens met opvallende petjes en meiden op skateboards. Daar past een stoer schoolgebouw bij. De robuuste vorm, het rijke metselwerk en de bijzondere details doen denken aan de oude ambachtscholen en geven het gebouw een modern klassieke uitstraling. In het interieur van de school is een goede verdeling tussen rust en beweging cruciaal. We hebben een duidelijke scheiding aangebracht met verkeerszones en verblijfszones. De centrale kern met trappen is het actieve hart vol beweging. Daar omheen liggen de leervelden en domeinen waar rustig wordt gewerkt. 

3D-sculptuur

Kunstenaar Monira Al Qadiri ontwierp voor de school de 3D-geprinte sculptuur Romanesco Dream. Zij wil met dit werk aan de leerlingen laten zien dat je niet altijd een begaafd kunstenaar hoeft te zijn om tot een spectaculaire vorm te komen, maar ook slim gebruik kunt maken van bestaande voorwerpen en nieuwe technologie. De sculptuur met een doorsnede van 3 meter is gebaseerd op een daadwerkelijke romanesco broccoli. Het kunstwerk is opgebouwd uit vele losse 3D-geprinte onderdelen en vervolgens tot een geheel gepolijst en beschilderd met iriserende verf.

opdrachtgever

Gemeente Utrecht

realisatie

2019