menu
Foto van Ecologisch intelligente Aeres Hogeschool in Wageningen
duurzaamheid

Ecologisch intelligente Aeres Hogeschool

Wageningen

Aeres Hogeschool Wageningen (voorheen Stoas Vilentum Hogeschool) is een unieke kennisinstelling. Ze bieden opleidingen, onderzoek en diensten gericht op duurzaam leren en ontwikkelen in de groene sector. BDG Architecten heeft voor hen een licht, ruim en gastvrij gebouw ontworpen. Een open, duurzaam, verbindend, niet-hiërarchisch gebouw waarin de studenten en docenten de seizoenen kunnen voelen en de geluiden van buiten kunnen horen.

Het ontwerp is gebaseerd op de onderwijsfilosofie van de school: ecologische intelligentie. Leren en ontwikkelen, menselijk gedrag, relaties tussen mens en natuur, ecosystemen en duurzaamheid vormen de basis voor de opleidingen en dus ook voor het gebouw. Het ronde gebouw bestaat uit een begane grond met twee verdiepingen, waarbij de grote ruimte met schuinlopende trappen de kern vormt. Daar kunnen de studenten en docenten elkaar ontmoeten.

duurzame cilindervorm

We hebben bewust gekozen voor de cilinder als basis van het ontwerp. Na de bolvorm is de cilinder de meest duurzame vorm: de verhouding van het vloeroppervlak is in relatie tot het geveloppervlak erg gunstig. Daardoor is het energieverlies via de gevels minimaal. Ook is de cilinder niet-hiërarchisch: iedere verdieping heeft in essentie dezelfde vorm en hetzelfde uitzicht. Het gebouw, de constructies en de installaties vormen samen met de gebruikers een geheel. De installaties zijn zichtbaar en op een slimme wijze geïntegreerd, waarmee het gebouw energiezuinig en duurzaam is.

 

 

nest- en grotruimtes

De verdiepingen zijn georganiseerd volgens het principe van ‘het nest en de grot’. De lokalen zijn nesten: ruimtes met vast gebruik, zoals practicumlokalen en kantoorfuncties. Dit zijn bedachte plekken die we volgens de wensen van de leerlingen en docenten hebben vormgegeven. De ruimtes tussen de nesten zijn grotten: plekken met verschillende vormen en inrichting, waar het gebruik onvoorspelbaar is. Deze grotruimtes dagen de leerlingen uit om zelf te bedenken hoe ze, binnen de bestaande vorm, de ruimte flexibel kunnen benutten. Het idee hierachter is dat leerlingen worden gemotiveerd en geactiveerd om hun verstand en creativiteit te gebruiken, in plaats van als ‘kuddedier’ gedachteloos te volgen wat anderen voor ze hebben bedacht.

Het totale ontwerp benadrukt dat alles met elkaar samenhangt en alleen in samenhang kan worden begrepen. Hiermee ondersteunt het gebouw het onderwijs dat er wordt gegeven. Dat is zelfs in de details terug te zien: in de gietvloeren (en ook aan de gevel) komt de natuur terug door patronen van bodemschimmel. Dat herinnert de studenten eraan dat zonder die schimmel bomen niet kunnen leven. En dat zonder bomen de mens geen zuurstof heeft. De groene pilaren die overal in het gebouw te vinden zijn, zien eruit als stengels van een plant. Ze symboliseren de kracht van het gebouw en de natuur.

Het ontwerp is ontstaan in samenwerking met Kim van der Leest (specialist in het creëren van prettige sferen en zintuiglijke prikkeling). 

publicaties

In het BioMimicry Magazine op pagina 34 kunt u meer lezen over hoe het ontwerpteam is geïnspireerd door de onderwijsfilosofie van Aeres Hogeschool én de natuur.

opdrachtgever

Aeres Groep

realisatie

2013