menu
Foto van Prikkelende 2College Jozefmavo in Tilburg

Prikkelende 2College Jozefmavo

Tilburg

De Jozefmavo in Tilburg wil een sprekende school maken die uitdaagt en prikkelt. Een mooi en warm schoolgebouw waar leerlingen en personeel iedere dag graag naartoe gaan. BDG is gevraagd om een ontwerp te maken die ruimte biedt voor vier onderwijsclusters: de alfa, beta, gamma en ypsilon (techniek, handvaardigheid en tekenen) stromingen. Daarnaast hebben ze behoefte aan plekken waar leerlingen klassikaal, in groepjes en individueel kunnen leren. De Jozefmavo wil uitblinken in haar kleinschaligheid, dus het gebouw mag een sterke eigen identiteit en tegelijkertijd huiselijkheid uitstralen.

ongestoord ontmoeten

Het nieuwe gebouw bestaat uit drie verdiepingen. De ingang komt uit op de middelste verdieping, waar de aula en de docentenzone zijn gepositioneerd. Het centrale hart van het gebouw. Hier kunnen leerlingen en leerkrachten elkaar ontmoeten. En er zijn werkplekken gecreëerd waar de leerkrachten ongestoord kunnen werken als ze geen les geven. Op de bovenste en onderste verdieping zijn de vier onderwijsclusters gehuisvest, waarbij de lokalen uitkijken op het leerplein. Een grote centrale trap legt visueel en ruimtelijk verbinding tussen de aula en de vier leerpleinen.

een gebouw dat letterlijk en figuurlijk stevig staat

Om recht te doen aan de identiteit van de Jozefmavo hebben we een klassiek en robuust gebouw ontworpen dat letterlijk en figuurlijk stevig staat. Het is rijk gedetailleerd: er zit reliëf en diepte in het metselwerk en de ramen zijn volgens een duidelijk ritme geplaatst. De verbindende tussenverdieping heeft grote ramen, zodat er contact blijft met de straat. Van buitenaf kunnen voorbijgangers zien dat er onderwijs wordt gegeven.

Overzicht en transparantie zijn in het onderwijs belangrijk. Daarom hebben we ook binnen veel met glas gewerkt. De lokalen hebben een glazen schuifdeur, zodat docenten vanuit de klas zicht hebben op wat er gebeurt op het leerplein. Wanneer een docent de leerlingen zelfstandig wil laten werken, kan de glazen schuifpui open. Zo dient het leerplein als verlengstuk van het leslokaal. Zo kunnen docenten met de ruimte(s) spelen. Boven het hart van het gebouw zitten lichtkoepels die het daglicht binnen laten. Dit licht komt indirect via het trapgat op de werkpleinen uit. Door het daglicht diep in het gebouw te brengen, ontstaat een prettige sfeer.

opdrachtgever

Vereniging Ons Middelbaar Onderwijs

status

in ontwerp