menu
Leerlingen Thorbecke ontwerpen waterwoningen

Leerlingen Thorbecke ontwerpen waterwoningen

28.01.20

BDG Architecten draagt als opdrachtgever, stagebedrijf of afstudeerbegeleider graag vanuit de praktijk bij aan de ontwikkeling van een nieuwe generatie vakgenoten. En andersom leren wij van de frisse ideeën en inzichten die studenten vaak meebrengen. Voor het traject Technasium van Thorbecke Scholengemeenschap in Zwolle, zijn wij al een aantal jaar ‘opdrachtgever’. Het afgelopen trimester gingen leerlingen uit de tweede klas aan de slag met een ontwerp van een waterwoning. De scholieren kozen zelf de doelgroep; een alleenstaand persoon, drie kameraden of een gezin met bedrijf aan huis.

analyse van doelgroep en locatie

Als echte architecten zijn de leerlingen de opdracht aangegaan. In groepjes maakten ze eerst een analyse van de doelgroep en de specifieke wensen. Aan de hand van deze verkenning bepaalden ze wat de woning nodig heeft. Melis (14): “Ons groepje heeft een woning ontworpen voor drie kameraden, want het lijkt ons zelf ook leuk om later met vrienden een huis te delen. In de stad hebben wij studenten gevraagd wat zij belangrijk vinden als ze samenwonen. Goede wifi en privacy werden het meest genoemd.”

Ook bezochten de tweedejaars de locatie aan de Zwolse stadsgracht. Ze bekeken de vorm en de ligging van de bouwkavel en onderzochten welke invloed factoren als de stand van het water, de lichtinval en de directe omgeving hebben op de bouw van de woning. BDG Architecten hecht veel waarde aan duurzame woningbouw, dus vroegen we de leerlingen ook een circulariteitsanalyse te maken. Al deze onderzoeksgegevens verwerkten ze in hun ontwerp. Als laatste stap vertaalden de technasiumstudenten hun ontwerp in een driedimensionale weergave van de waterwoning.  

wisselwerking onderwijs en praktijk

Samen met de vakdocenten hebben we de ontwerpen op verschillende facetten beoordeeld. We zijn verrast door de inventiviteit van de leerlingen en hun eigen inbreng. Een mooie wisselwerking tussen het onderwijs en de praktijk, waarbij we over en weer van elkaar leren en wij de leerlingen een inkijkje hebben kunnen geven in ons mooie vak.

deel dit artikel